Sunday, April 29, 2012

Mereka cuma sakit bukan gila

Mereka cuma sakit bukan gila , boleh tak orang kat luar jangan ejek dorg ? boleh tak org kat luar beri peluang ? boleh tak org kat luar layan mereka mcm org biasa? mereka tak minta sakit yg mcm ni .

Seminggu aku kerja dalam wad sakit mental ,cukup untuk aku buat konklusi kecik .Qaizatul , dia cantik ada rupa putih tapi sakit , masa 1st day langsung tak nak bercakap dengan student yg baru menapak dalam wad tu . Madam ckp shes relapse schizo dia paranoid ye dia akan melarikan diri dari korang semua, punca dia masuk situ dia bergaduh dgn family member, throw sharp thing knife to her family members,breaking things at home and talking to herself at home . masa 1st day aku tgk dia seharian, perhatikan behaviour dia kalau nak dia mula cakap memang tak la so aku mulakan dgn perkataan 'hye qaizatul' , 'makan ye qaizatul' ,bye qaizatul' respon dia hanya sekadar angkat tgn tiada senyuman mahupun tunjuk hint ingin berkawan . Dalam ward tu Q hanya bercakap dengan jothy ,jothy ni okay cuma dia tak boleh dgn tangani stress dgn cara yang betul ,aku tanya dia 'jothy knp u masuk sini ? dia jawab i stress lah dgn my dad dia paksa i suruh kawen n everytime dia ckp psal kawen i tension habis laptop i, dgn hp i baling' . 'so u think dgn baling barang and jerit2 dpt settle masalah? dia diam ,aku sambung come on jothy u boleh overcome stress u dgn cara yg betul kan ? u boleh share dgn kawan u . dia diam . okay tutup psal kes jothy , disebabkan dlm wad ni Q hanya bercakap dgn jothy so aku pancing lah aku pnggil jothy ckp dgn aku ,main dam dgn aku . lepas rehat aku nmpak jothy tgh cakap dgn Q ,aku pun pergi menyibuk 1st aku pastikan Q jgn lari sbb time ni lah aku nak mula bercakap . yess berjaya . cakap punya cakap tetiba Q senyum . perff kan comel senyum kan? jothy pulak gelak kemain lagi . okayy, dah boleh ni . msa nak balik tu aku ckp kt Q nama aku amalina dia senyum .

Q dgn jothy mmg rapat , sekarang ni Q dah boleh bercakap dgn aku,aini dgn ecah . Alhamdulillah , boleh lah buat history taking ,Aku cakap Q aku ng kawan aku nak tanya kau soalan ni tp bnyak boleh tak ? dia mcm nak tak nak so ktaorg ubah topik skejap tanak bg dia tension sembang punya sembang then dia ada tercakap psal 'rambut kering,mak tak bawak mai mnyak rambut pun ' tingggg ... haaaa, Q nk mnyak rambut ke ? dia jawab ha rambut kering . so aku pun cakap ' nak tak ktaorg belikan mnyak rambut tp dengan syarat dia jawab apa dia 'ehemm, ktaorg boleh belikan mnyak rambut tp q kena jawab soalan yg kami tanya . okay? dia senyum dan cakap boleh ka mcm tu ? okaylah . yuuhuuuu, so ktaorg pun berjanji ( sambil tunjuk jari plg kecik utk berjanji and Q sambut jari tu ,alah mcm mne kalau korg berjanji mcm tulah) .

Esoknyaaa, tenet tenet nettt nett . Aku bg minyak rambut and dia jawab semua soalan dgn happynya . .
Q ni okay , dia kena banyak communicate dgn org utk pulihkan paraoid dia . Skrg ni ktaorg jadi rapat sgt aku masuk2 wad mesti tercari2 dia dulu ,skrg q dah boleh bergaul dgn semua student dah boleh senyum, gelak2 , dah boleh join ktaorg exercise .. setiap kali nk blk aku jumpa dia n ckp byebye n pesan kau jgn macam2 eh aku nak balik ni . n plus sekarang aku,aini ,ecah jothy and Q dah ada nama geng . Q lah yang mulakan aku hang tuah, Q hang jebat,aini hang lekir,ecah hang kasturi hang jothy hang lekiu ..

aku jenis yg cepat mesra dgn org , cuti 2 hari ni sunyi sikit walaupun aku balik penang , kadang2 aku terfikir apalah Q tgh buat skrg tambah jothy pulak dah nak discharge . . bukan nak ckp rindu tapi teringat , aku ada ckp dgn jothy 'happy lah tgk dia boleh cakap dgn semua org then jothy jawab 'u lah encourage dia mel see skrg dia boleh bercakap dgn semua org , kalau betul apa jothy cakap tu , akulah manusia paling happy ..

Sebenarnya dorg boleh sembuh kalau family dorg bg sokongan,ingatkan time makan ubat,establish good rapport,bercakap dgn dorg bukan kurung dalam kandang , asingkan dari masyarakat . sekali lg aku cakap dorg bukan gila dorg cuma sakit .

Q, DAH PUKUL 9.03 PM NI, apalah kau tgh buat kan ? harap kau baik2 je kat sana . tunggu aku selasa ni aku bawak coklat utk kau tau . take care Q :')

No comments:

Post a Comment